sobota, 14 maja 2016

Inwentaryzację, jak również związaną z nią dokumentację, sporządza na zlecenie inwestora jednostka uprawniona do wykonywania prac geodezyjnych,

.
Inwentaryzację, jak również związaną z nią dokumentację, sporządza na zlecenie inwestora
jednostka uprawniona do wykonywania prac geodezyjnych, która stwierdza zgodność lub rozbieżność
realizacji sieci uzbrojenia terenu z uzgodnionym projektem przez dokonanie wpisu w dzienniku
budowy, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, i
umieszczenie stosownego zapisu w dokumentach inwentaryzacji oraz przekazuje inwestorowi mapę z
wynikami inwentaryzacji.
Niezależnie od tego, że podczas budowy sieci napowietrznej powierzchnia gruntów, nad
którymi sieć przebiega nie będzie naruszona, wymagana jest udokumentowana zgoda na
przeprowadzenie linii światłowodowej od wszystkich właścicieli, nad działkami, nad których
przebiega projektowana linia, o ile nie są wystarczające uprawnienia uzyskane przez właściciela
podbudowy elektroenergetycznej. Dotyczy to także tych działek, na których nie są posadowione słupy,
a jedynie zawieszona jest nad nimi linia energetyczna. Zgody takie powinien uzyskać wykonawca
dokumentacji technicznej. W ramach uzgodnień należy także zagwarantować inwestorowi późniejsze
prawo wejścia na działkę podczas budowy sieci oraz w okresie eksploatacji w celu ewentualnego
usunięcia awarii. Wymóg ten dotyczy wszystkich działek znajdujących się pod projektowaną linią.
Przy dokonywaniu uzgodnień przebiegu trasy sieci, a zwłaszcza uzgodnień z właścicielami
nieruchomości, nad którymi przebiega linia energetyczna może się okazać, że stan formalno-prawny
sieci energetycznej nie jest uregulowany z właścicielami gruntów, nad którymi przebiega sieć lub są
posadowione słupy. Utrudnia to istotnie uzyskanie zgody na instalację kabla światłowodowego,
ponieważ dla właścicieli taka inwestycja jest okazją do uregulowania stanu prawnego i uzyskania
finansowego ekwiwalentu od operatora sieci za jej umieszczenie na, lub nad nieruchomością. O ile
pojedyncze przypadki prywatnych właścicieli działek mogą nie stanowić zbyt dużego problemu i w
drodze negocjacji wymaganą zgodę uda się uzyskać, o tyle większy kłopot mogą sprawić uzgodnienia
z zarządcami Lasów Państwowych, ponieważ przypadki braku aktów regulujących istnienie linii
energetycznej na terenie obszarów leśnych nie są incydentalne. Skala tego problemu przy
projektowaniu sieci może być na tyle duża, że konieczna będzie zmiana trasy niektórych odcinków na
mniej optymalna bo dłuższą, ale za to omijającą sporne tereny.
Obowiązki właścicieli i innych uprawnionych do nieruchomości oraz infrastruktury technicznej
W przypadku infrastruktury telekomunikacyjnej, do której zaliczają się linie kablowe nadziemne,
przepisy ustawy szerokopasmowej wprowadzają dodatkowe – względem przepisów o gospodarce
nieruchomościami – ułatwienia w pozyskiwaniu tytułów prawnych do dysponowania
nieruchomościami na cele budowlane oraz do korzystania z nieruchomości na cele umieszczania i
eksploatacji infrastruktury telekomunikacyjnej:
Art. 33. 1. Właściciel, użytkownik wieczysty nieruchomości lub zarządca nieruchomości są
obowiązani umożliwić operatorom, podmiotom, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5 i 8 ustawy z
dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, oraz jednostkom samorządu terytorialnego
wykonującym działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1, umieszczenie na nieruchomości obiektów i
urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej, w szczególności instalowanie urządzeń
telekomunikacyjnych, przeprowadzanie linii kablowych pod nieruchomością, na niej lub nad nią,
umieszczanie tabliczek informacyjnych o urządzeniach, a także ich eksploatację i konserwację,
jeżeli nie uniemożliwia to racjonalnego korzystania z nieruchomości, w szczególności nie
prowadzi do istotnego zmniejszenia wartości nieruchomości.
2. Korzystanie z nieruchomości, o których mowa w ust. 1, jest odpłatne, chyba że linia lub
urządzenia telekomunikacyjne służą zapewnianiu telekomunikacji:
1) właścicielowi nieruchomości;
2) użytkownikowi wieczystemu nieruchomości;
3) osobie, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu;
4) osobie posiadającej inny tytuł prawny do nieruchomości.
3. Warunki korzystania z nieruchomości ustala się w umowie, która jest zawierana na piśmie w
terminie 30 dni od dnia wystąpienia przez operatora z wnioskiem o jej zawarcie.
4. Warunki korzystania z pasa drogowego ustala się na podstawie przepisów ustawy z dnia 21
marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.7)).
5. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej może, w
drodze rozporządzenia, określić wysokość opłat za korzystanie z nieruchomości będących własnością
Skarbu Państwa lub jednostki sektora finansów publicznych, które są zajmowane lub administrowane
przez jednostkę sektora finansów publicznych, biorąc pod uwagę rodzaj nieruchomości, rodzaj
urządzenia i obiektu, wielkość zajmowanej nieruchomości oraz promowanie inwestycji w zakresie
sieci szerokopasmowych.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, przedmiotem rokowań ani umowy, o której mowa w
ust. 3, nie mogą być warunki finansowe korzystania z nieruchomości, której opłaty te dotyczą.
7. Jeżeli w terminie, o którym mowa w ust. 3, nie zostanie zawarta umowa, stosuje się
przepisy art. 124 i 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.
U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651).
Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio, jeżeli nieruchomość stanowi przedmiot
ograniczonych praw rzeczowych lub obligacyjnych, a także zarządu lub trwałego zarządu (art. 34
ustawy szerokopasmowej).
Dla linii kablowych nadziemnych bardzo ważny jest kolejny przepis ustawy szerokopasmowej,
który art. 33 i 34 dotyczące właścicieli i innych osób uprawnionych do używania nieruchomości,
rozciąga na właścicieli i uprawnionych do korzystania z urządzeń lub innych obiektów infrastruktury
technicznej, w szczególności słupów oświetleniowych i trakcyjnych, będącej własnością jednostki
samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa, niestanowiących części składowej nieruchomości. W
konsekwencji operator może żądać umożliwienia przeprowadzenia linii kablowych z wykorzystaniem
takiej infrastruktury technicznej, o ile nie uniemożliwia to racjonalnego korzystania z tej
infrastruktury, którą może być każda podbudowa słupowa, nie tylko oświetleniowa lub trakcyjna.
Ponadto, art. 33 i 34 stosuje się odpowiednio do współkorzystania z infrastruktury
telekomunikacyjnej, w stosunku do której uprawnienie do jej zakładania, używania lub konserwacji na
cudzej nieruchomości zostało nabyte na podstawie zezwolenia organu administracji publicznej lub z
mocy prawa, lub znajdującej się na nieruchomościach zajmowanych lub administrowanych przez
jednostki sektora finansów publicznych, których te jednostki są właścicielem. Przepis ten może
dotyczyć w szczególności podbudowy słupowej telekomunikacyjnej. Podbudowy słupowej
telekomunikacyjnej będącej własnością jednostki samorządu terytorialnego dotyczy również art. 3, 8 i
13 ustawy szerokopasmowej.
i

Przymusowe wykonanie powyższych obowiązków, jeżeli Strony nie osiągną porozumienia i nie
podpiszą umowy, następuje poprzez wydanie decyzji administracyjnej - zezwolenia, o którym mowa
w art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
Art. 124. 1. Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, może ograniczyć, w
drodze decyzji, sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i
przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do
przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności
publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i
urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik
wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody. Ograniczenie to następuje zgodnie z planem
miejscowym, a w przypadku braku planu, zgodnie z decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu
publicznego.
1a. W przypadkach określonych w art. 108 Kodeksu postępowania administracyjnego lub
uzasadnionych ważnym interesem gospodarczym starosta, wykonujący zadanie z zakresu
administracji rządowej, na wniosek podmiotu, który będzie realizował cel publiczny, udziela, w
drodze decyzji, zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości po wydaniu decyzji, o której mowa
w ust. 1. Decyzji o niezwłocznym zajęciu nieruchomości nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
1b. W zakresie urządzeń łączności publicznej decyzje w sprawie zezwolenia wydaje się w
uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
2. Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, udziela zezwolenia z urzędu
albo na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, innej osoby lub jednostki
organizacyjnej.
3. Udzielenie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, powinno być poprzedzone rokowaniami z
właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości o uzyskanie zgody na wykonanie prac, o
których mowa w ust. 1. Rokowania przeprowadza osoba lub jednostka organizacyjna zamierzająca
wystąpić z wnioskiem o zezwolenie. Do wniosku należy dołączyć dokumenty z przeprowadzonych
rokowań.
4. Na osobie lub jednostce organizacyjnej występującej o zezwolenie ciąży obowiązek
przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po założeniu lub przeprowadzeniu
ciągów, przewodów i urządzeń, o których mowa w ust. 1. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu
poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, stosuje się odpowiednio
przepis art. 128 ust. 4.
5. Jeżeli założenie lub przeprowadzenie ciągów, przewodów i urządzeń, o których mowa w ust. 1,
uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z
nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w sposób zgodny z jej dotychczasowym
przeznaczeniem, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać, aby odpowiednio starosta,
wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, lub występujący z wnioskiem o zezwolenie, o
którym mowa w ust. 2, nabył od niego na rzecz Skarbu Państwa, w drodze umowy, własność albo
użytkowanie wieczyste nieruchomości.
6. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość
w celu wykonania czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem awarii ciągów, przewodów i urządzeń, o których mowa w ust. 1. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji
administracyjnej. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio.
7. Decyzja ostateczna, o której mowa w ust. 1, stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze
wieczystej. Wpisu dokonuje się na wniosek starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji
rządowej, lub organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli zezwolenie było
udzielone na wniosek tej jednostki.
8. W sprawach, o których mowa w ust. 1, w których stroną postępowania jest gmina lub powiat,
prezydent miasta na prawach powiatu sprawujący funkcję starosty podlega wyłączeniu na zasadach
określonych w rozdziale 5 działu I Kodeksu postępowania administracyjnego.
W kontekście linii kablowych nadziemnych należy zwrócić uwagę na konieczność uzgodnienia
decyzji z Prezesem UKE, jak również na konieczność wykazania się przez wnioskodawcę planem
miejscowym lub decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Zwłaszcza ten ostatni
wymóg istotnie może w praktyce ograniczać możliwość korzystania z art. 33-36 ustawy
szerokopasmowej.
Obowiązki podmiotów wykonujących zadania z zakresu użyteczności publicznej
Dla możliwości realizowania inwestycji w zakresie linii kablowych nadziemnych bardzo istotny
może być także obowiązek podmiotów wykonujących zadania z zakresu użyteczności publicznej, o
którym mowa w art. 17 ustawy szerokopasmowej.
Zgodnie z tym przepisem: „W przypadku, gdy warunki techniczne i wymogi bezpieczeństwa na
to pozwalają, podmiot wykonujący zadania z zakresu użyteczności publicznej zapewnia
przedsiębiorcom telekomunikacyjnym współkorzystanie lub dostęp do infrastruktury technicznej
wykorzystywanej do wykonywania swojej podstawowej działalności, z przeznaczeniem na potrzeby
publicznej sieci telekomunikacyjnej, na zasadach równego traktowania oraz uczciwej i wolnej
konkurencji”, przy czym przez podmiot wykonujący zadania z zakresu użyteczności publicznej
rozumie się przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo
energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.2)) prowadzące działalność gospodarczą w
zakresie przesyłania, dystrybucji paliw lub energii oraz przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, z 2007 r. Nr 147, poz. 1033, z 2009 r. Nr
18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278), będące jednostkami sektora finansów publicznych lub
nadzorowane przez takie jednostki (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy szerokopasmowej).
Warunki współkorzystania oraz dostępu do infrastruktury technicznej, w tym techniczne,
eksploatacyjne i finansowe warunki współpracy, strony ustalają w umowie o współkorzystaniu lub o
dostępie do infrastruktury technicznej, zawartej na piśmie pod rygorem nieważności. Podmiot
wykonujący zadania z zakresu użyteczności publicznej jest obowiązany prowadzić negocjacje w
sprawie zawarcia umowy o współkorzystaniu lub o dostępie do infrastruktury technicznej, na wniosek
przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w celu świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych. Prezes UKE może, na pisemny wniosek każdej ze stron negocjacji w sprawie
zawarcia umowy o współkorzystaniu lub o dostępie do infrastruktury technicznej albo z urzędu, w
drodze postanowienia, określić termin zakończenia tych negocjacji, nie dłuższy niż 90 dni, licząc od
dnia wystąpienia z wnioskiem o zawarcie tej umowy. W przypadku niepodjęcia negocjacji w sprawie

Wykonanie sieci magistralnej w studniach TPSA/ORANGE, (kabel światłowodowy wzmocniony przystosowany do wciągania, wciąganie kabla do kanalizacji, osprzęt do wciągania światłowodu (mufoprzełącznice, zawieszki, zapasy kabla), zamontowanie osprzętu do wciągania instalacji światłowodu)

Wykonanie sieci światłowodowej magistralnej [metr], (Wytyczenie trasy przez uprawnionego geodetę, wykopanie rowu pod ułożenie mikrokanalizacji, ułożenie mikrorury magistralnej i/lub mikrorurek abonenckich, wykonanie obsypki rurek, ułożenie taśmy ostrzegawczej, zasypanie rowu, kabel światłowodowy, wstrzelenie/wciągnięcie światłowodów, montaż muf i spliterów w słupkach, spawanie światłowodów i soliterów, oznaczenie mikrorurek/mikrokabli, doprowadzenie nawierzchni do stanu poprzedniego, inwentaryzacja geodezyjna wybudowanej sieci, sporządzenie dokumentacji powykonawczej.)

JDS JACEK DATA ŚWIATŁOWODY

PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT SPECJALISTYCZNYCH
FOA CFOT® The Fiber Optic Association Certified Member NR: 7240712

MIRKOWSKA 10, 05-520 KONSTANCIN-JEZIORNA. POLSKA
tel.:00 48 789337400, mail: datajacek@gmail.com

Certyfikat uprawniający do budowania sieci FTTH Orange Polska Nr 297/1/03/2016/W

Dysponujemy wiedzą i umiejętnościami do projektowania sieci FTTH zgodnie ze standardami Orange Polska. Posiadamy uprawnienia do budowania sieci FTTH zgodnie ze standardami Orange Polska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz